Een blauwtje lopen - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Nick en Lau - WaarBenJij.nu Een blauwtje lopen - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Nick en Lau - WaarBenJij.nu

Een blauwtje lopen

Door: nickenlau

Blijf op de hoogte en volg Nick en Lau

19 April 2011 | Australië, Katoomba

Nu we in Sydney zaten, mocht een bezoek aan ‘The Blue Mountains’ zeker niet ontbreken! Deze vallei heeft z’n naam te danken aan het feit dat er een blauwe gloed ontstaat wanneer de zon de dauw op de bergruggen beschijnt. De weerkaatsing van het licht levert het blauwe licht. We hadden een bezoek al overwogen tijdens onze dagen in de hoofdstad van New South Wales. De metro zet je namelijk af voor de deur! Enkele afwegingen deed ons echter besluiten om dit later te doen, wanneer we met de campervan het drukke centrum zouden verlaten. Hiervoor moesten we tijdelijk afwijken van de oneindige boulevard richting het zonnige noorden om een paar dagen het achterland in te gaan. In de vroege ochtend is nog geen kilometer buiten de ring al duidelijk te merken dat je de kustroute achter je laat, wanneer vlakke wegen plaats maken voor bergpassen. ‘Monster’ moest hier aan het werk en dat heeft ze geweten ook! Waar ze nog in de vijfde versnelling langs de branding raasde, ging het bergopwaarts vaak moeilijk in z’n drie. Met veel puffen en steunen, bereikten we die ochtend het plaatsje ‘Katoomba’. Dit plaatsje is het ideale vertrekpunt voor verkenningstochten in het ‘Blue Mountains Nature Reserve’. Het heeft slechts één camping en gelukkig had men nog een plaatsje voor ons die nacht! Vanaf dit recreatiepark is het natuurreservaat te voet bereikbaar. Een stuk chillaxer dan een twee-uur-lange-metrotour-vanaf-het-centrum-van-Sydney! Na een goede lunch zijn we vertrokken, bepakt en bezakt met genoeg water. Na een wandeling van zo’n 10 minuten kwamen we aan bij het informatiecentrum, waar we gevraagd hebben naar de toegankelijke routes. Uit het grote aanbod, kozen we voor de meeste populaire route die ons in zo’n 2 uur van de ene kant van de vallei naar het andere eind zou leiden. Vanaf het viewing point hadden we een prachtig uitzicht over de vallei en mochten we voor het eerst kennis maken met de bekende ‘Three Sisters’. Aangenaam! Eén van de legendes (er zijn er tientallen) vertelt dat drie vrouwen destijds in rotsformaties waren getransformeerd door een lokale medicijnman. Dit om ze te beschermen tijdens de dagen van oorlog die in het vooruitzicht lagen. Helaas voor het drietal, overleed de medicijnman in de strijd, waardoor ze nooit meer terug zijn gevormd! Jammer van het vrouwelijk schoon, maar een geweldig geschenk voor de mens! Via de ‘Great Steps’ zijn we vervolgens afgedaald in de vallei. Eenmaal beneden hebben we in zo’n 1,5 uur een mooie tocht door het regenwoud gemaakt. Waar hordes mensen boven bij het viewing platform nog uit tourbussen druppelden, was er beneden helemaal niemand te zien. We hadden dit prachtige stuk natuur dus helemaal voor ons alleen! Aan het eind van de tocht werden we nog getrakteerd op de ‘Katoomba Falls’. Een waterval, die ondanks het droge seizoen, toch vrij indrukwekkend was. Nu hadden we twee keuzes om boven te komen: honderden traptreden of de super-deluxe gondel. De keuze was snel gemaakt. Een kwartier later stonden we boven aan de vallei, volledig bezweet en buiten adem, de ‘Rocky-dans’ te doen. Daar hebben we ons bij een artistiek cafeetje getrakteerd op een verse koffie, voordat we terugkeerden naar de camping.
Morgen zullen we koers zetten richting ‘Sandy Hollow’, gelegen in de ‘Hunter Valley’. In deze vallei zijn meer wijnprijzen uitgedeeld dan de aanwezige zandkorrels in een doorsnee zandbak. Hopelijk kunnen deze twee rare druiven daar ook een druppel van meekrijgen…

De foto's zijn te vinden op:

• 01 Mei 2011 - 10:22

Anja & Arco:

De hele Bue Mountains Valley voor jullie alleen!!
    Wat zijn jullie toch een boffers..! Of is dit het inzicht geweest van twee doorgewinterde reizigers... ;-)

De moeite waard dus om even van de route af te wijken.

Blijf zo doorgaan, we smullen...!
    Dikke kuzz

• 01 Mei 2011 - 11:39

Jolande:

Wat een prachtige natuur en Nick zelfs krachttraining lukt je nog, een rots omhoog houden :)
    Foto's van Sydney ook prachtig hoor. Weet het zeker dit land willen wij ook nog graag een keer bezoeken.
    Tuf lekker verder met het " Monster"
    Dikke kus
    Jo

• 02 Mei 2011 - 07:21

Mam(ster):

Ik blijf het zeggen geloof ik maar het is prachtig wat jullie laten zien.
    Het hippie monster doet goed zijn best he? Zo onder de boom ziet hij er goed uit en met Lau onder de luifel helemaal top!.

Knuffels van ons

• 02 Mei 2011 - 13:35

Omi En Opi:

Hi Lieverds
    Een prachtig verhaal weer en wij volgen deze oplage vanaf de camping.
    Nick als het monster in zijn 3 kreunt dan terug naar 2 en desnoods 1,iets meer toeren en meer koeling en rustig naar boven en in dezelfde versnelling naar beneden en gebruik de motorrem dan worden de remmen niet zo heet en als je nog meer adviezen wil, melden maar. Groetjes en liefs. Omi enOpi

• 03 Mei 2011 - 12:10

Esther:

Pffff.... eindelijk m'n leesachterstand ingehaald. Jullie kunnen een boek uitbrengen als jullie terug zijn. Wat een omschakeling om weer in zo'n westerse omgeving te zijn met wolkerkrabbers en starbucksen. Maar gelukkig nog een maand Indonesië (jaloers!) om met een Aziatisch gevoel af te sluiten. Ben benieuwd wat Australië jullie nog meer voor moois te bieden heeft. Ik zit klaar voor het volgende verhaal! Kus

• 04 Mei 2011 - 07:42

José:

Hi Toppers!

Wat een verhalen! Echt leuk om het allemaal te lezen!

Veel plezier,

Kusjesss