Aan alles komt een eind... - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Nick en Lau - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind... - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Nick en Lau - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind...

Door: nickenlau

Blijf op de hoogte en volg Nick en Lau

10 Juli 2011 | Indonesië, Jakarta Pusat

Na een paar lekkere dagen in ‘Yogyakarta’ verruilden we deze artistieke stad voor het meer industriële en universitaire ‘Bandung’. In eerste instantie dachten we de lange reis te maken per trein. Deze zaten helaas allemaal volgeboekt. Onze volgende optie was de touringbus. Deze vertrekken rond 17:00u, waarna je de volgende ochtend om 04:00u aankomt. Ons guesthouse in ‘Yogya’ raadden echter aan om per mini-bus naar de volgende bestemming te reizen. Met deze busjes reis je ‘comfortabeler’ en wordt je voor de deur afgezet. Helemaal top!
We vertrokken die avond om 18:00u vanuit ‘Yogyakarta’. Nadat we nog meerdere passagiers hadden opgehaald, verspreid over de stad, waren we op weg. Omdat de plekken in het busje vooraf te reserveren zijn, konden we niet naast elkaar zitten. Nick werd voorin geplaatst naast de geen-Engels-sprekende-chauffeur-met-een-dikke-verkoudheid en Lau mocht zich tussen het raam en een volslanke oma in proppen die er beter aan had gedaan om twee plaatsen te reserveren! Eenmaal onderweg kwamen we erachter dat de gemiddelde weg in ‘Laos’ of ‘Cambodja’ niet onder doet voor de snelwegen op ‘Java’. Overal zaten gaten en flinke hobbels in de weg, waardoor we of tegen het dak gelanceerd werden of de chauffeur zo hard remde, dat we als rollades in de veiligheidsriemen werden gedrukt. Rond 22:00u werd er nog even gestopt voor het avondeten. Deze vette kantine zette ons beide niet echt aan tot eten. Helemaal niet toen we het kleine supermarktje in liepen en zagen dat op de bovenste lege planken muizen en ratten liepen. ‘You want to buy something sir? No, thank you!!!’ Rennend zijn we weer naar buiten gegaan en hebben we uiteindelijk een instant noodle soepje bestelt (lekker veilig!). Deze vertouwde smaak kenden we nog van de ‘Trans-Siberian Express’. Terug in de bus, was het weer springen geblazen. Van slapen kwam dus niet zoveel terecht, terwijl het ondertussen al middernacht was.
Eenmaal in ‘Bandung’ wist niemand, van de mensen die al op waren, waar ons hostel zat. Gelukkig waren we niet de enige die naar dit hostel moesten. Enkele lokale toeristen van ‘Sulawesi’ hadden tijdens de pauze aan Lau gevraagd waar we sliepen. Zij hadden nog geen slaapplek en onze keus leek hun wel wat. Waren we tenminste niet alleen! Bij toeval reden we eindelijk tegen het hostel aan. Gelukkig was de eigenaar al wakker, werden we snel binnengelaten en was de kamer al beschikbaar. Met vermoeide gezichten checkten we in, waarna we letterlijk naar ons bedje gestrompeld zijn. Zo’n ritje van 12 uur gaat je niet in de koude kleren zitten! We hebben toen heerlijk van 07:00u tot 10:00u getukt, waarna we de stad zijn gaan verkennen én een ontbijtje hebben gescoord.
In het straatbeeld van ‘Bandung’ kom je nog veel Nederlandse architectuur tegen. Oude handels- en regeringsgebouwen zouden dan ook niet misstaan in ‘Amsterdam’. Wel vonden we de stad vrij vies, waar elke dag de nodige smog zich boven de gebouwen vormt. Hierdoor wordt het overdag ook vrij benauwd, waardoor je maar al te graag een restaurantje of shopping mall in vlucht! Dit is dan ook het enige wat we in de drie dagen in ‘Bandung’ hebben gedaan. Lekker slenteren in airco-ruimtes en hier en daar stoppen voor een eet- en drinkpauze. Niet spannend, maar soms wel lekker!

Na deze dagen was het alweer tijd om naar onze laatste bestemming op ‘Java’ te trekken. Dit zou niet alleen onze laatste stop worden in ‘Indonesië’, maar tevens het eindstation betekenen van onze reis. Met gemixte gevoelens zijn we per mini-bus naar de hoofdstad afgereisd. Gelukkig was deze reis een stuk korter dan onze vorige trip. Daarnaast was het uitzicht ook een stuk mooier met super groene rijstvelden en kleine boerderijtjes. We bereikten het centrum van ‘Jakarta’ dan al na zo’n drie uur. Jammergenoeg zette dit taxi-bedrijf ons niet af voor het hotel en dus moesten we nog even onze trotterskills gebruiken om de accommodatie te vinden. Omdat we de gehele reis in kleine (niet altijd schone) kamers hebben geslapen, waarbij vaak koud water zat en het toilet niet altijd automatisch doorgetrokken kon worden (of in de douche stond), vonden we dat we onze laatste vijf dagen in ‘Jakarta’ in een luxe hotel mochten doorbrengen. Echte luxe bewaarden we voor de laatste twee dagen. De overige drie hebben we doorgebracht in een hotel dichtbij de shoppingcenters (‘Grand Indonesia’ en ‘Plaza Indonesia’ lagen op steenworp afstand). Dit was voornamelijk praktisch bedacht, aangezien we dan niet ver met onze (eventuele) aankopen hoefden te slepen…Toch blijft er wel iets van het low-budget in ons zitten, want waar iedereen (ook alle lokalen) een taxi neemt naar zijn of haar volgende bestemming, vroegen wij naar goedkoper transport. Blijkt er gewoon een ‘busway’ te zijn die je voor zo’n 0,30 cent naar het zuiden van ‘Jakarta’ rijdt! Top!! Ondanks dat we de hoofdstad enorm chaotisch en vies hadden verwacht, viel het ons alles mee. Natuurlijk was het druk, maar er was toch een soort van orde en langs de grote wegen waren zelfs voetpaden aangelegd! Waarschijnlijk komt dit ook omdat we ons in het ‘Central Business District’ bevonden.
De laatste twee dagen brengen we door in ‘Zuid-Jakarta’. Ten eerste is het hier minder druk dan downtown en ten tweede is het vliegveld een stuk sneller bereikbaar, omdat de taxi’s zich niet eerst door het drukke centrum hoeven wurmen. Hier vonden we een mooi boetiek hotel met zwembad en jacuzzi. Het was echt mooi om de gezichten van de hotelmedewerkers te zien toen we bezweet binnenkwamen met oude kleding en een backpack op de rug. ‘Uhh, can we help you?!’ ‘Yep, we have a reservation!’. Schitterend! De kamer is echt heerlijk en de twee dagen vliegen dan ook echt om. De laatste dagen gaan we nog even genieten van de heerlijke Indonesische keuken, het klimaat en de mensen. Op 15 juli zullen we om 19:35u het luchtruim kiezen, waarna we de volgende ochtend (hééél vroeg) op ‘Schiphol’ zullen landen. Er is nu toch echt een einde gekomen aan een prachtige reis die we beide voor geen goud hadden willen missen…!

De foto's zijn te vinden op:

Bandung:

Jakarta:

• 13 Juli 2011 - 16:40

Ties & Shirley:

Hey jongens,

Wat jammer dat jullie alweer aan het einde van jullie reis zijn!

Jullie hebben een prachtreis achter de rug en dat neemt niemand je meer af.

We hebben jullie met plezier gevolgd en zijn er zeker van dat jullie nieuwe avontuur in Nederland vast ook heel succesvol word!

Een goede reis naar huis en veel succes,

Ties & Shirley

• 13 Juli 2011 - 18:33

Relinde En Rien:

Voor jullie zit de reis er vrijwel op. Een geweldige belevenis! Voor ons eindigt het meereizen. We hebben jullie verhalen met heel plezier gelezen. Dank dat we dit alles mee mochten beleven. Goede reis naar huis en tot ziens.
    Kus, Relinde en Rien

• 13 Juli 2011 - 19:45

Robert:

Die slipperroom ziet er erg goed uit! Geniet van de laatste daagjes en tot binnenkort in Amsterdam (die stad met die grachtjes waar ze vrij goed Engels spreken).

XX!

• 13 Juli 2011 - 20:11

Pipa En Mam(ster):

Hey lieve kinders,

Nog één keer jullie backpack inpakken en dan op naar huis. Wij zitten ook met gemengde gevoelens hoor. Aan de ene kant heerlijk dat jullie dan weer in de buurt zijn en aan de andere kant jammer want we keken uit naar de fantastische verhalen en mooie foto's. :)
    Maar ja aan alles komt een eind. In A'dam start vast weer een nieuw avontuur.

Een hele goede reis naar huis en tot snel.

knuffel en kus

• 13 Juli 2011 - 20:12

Jolande:

Ik ga de lonely planet toch maar niet van jullie lenen. Dat laatste hotel lijkt me wel wat :). Het is omgevlogen en heb genoten van jullie verhalen. Lieverds tot zaterdag.
    Kus Jo

• 13 Juli 2011 - 21:07

Lil Breezy! Aka MLP :

Kanjers,

Ook al heb ik niet altijd een comment achter gelaten op jullie verhalen. Ik heb ze wel altijd met genot gelezen en genoten van de foto's....

Ik zeg; verhalen bundelen en naar een uitgever......bestsellertje...

Ik kan niet wachten om jullie een heeeeeeeeeeelijke knuffel te geven als jullie door die schuifdeurtjes komen ennuhhh begin alvast aan deze te wennen; mind your step..........is toch even geleden dat jullie die gehoord hebben ;)...

Tot straks!
    Liefde.

• 13 Juli 2011 - 22:05

Omi En Opi:

Tja, moeten wij toch nog aan de bak, wij hadden het al afgesloten omdat wij meenden het laatste verhaal al binnen te hebben, maar het mooiste verhaal lezen wij nu, wij vliegen terug naar Nederland , eindelijk de kans jullie even van dichtbij te bekijken en knuffelen, toch fantastisch dat jullie de reis zo fijn en luxe kunnen afsluiten. love en tot binnenkort. Omi en Opi

• 14 Juli 2011 - 01:51

Arco En Anja:

Nog maar 50uur 6minuten en 7...6....5 seconden en dan.....knuffelen!!!!! Heel fijne laatste dag en goede reis....
    Liefs

• 14 Juli 2011 - 06:57

Hester:

Wow mooie reis en leuk om jullie online te kunnen hebben volgen! Geniet nog even en dan een veilige terugreis gewenst!

• 14 Juli 2011 - 07:54

Okkerse:

we zijn te herkennen aan een grote groep witte mensen en staan nog steeds op dezelfde plek op schiphol alleen die pipa of zo is er niet, die heeft golfles.

• 14 Juli 2011 - 09:33

Justin:

Hee nick en lau.

Enorm vet al die verhalen die ik gelezen heb van jullie, geweldig dat jullie toch zoiets mee gemaakt hebben!

Ik zit al een tijdje af te tellen tot het eindelijk zaterdag 16 juli is! Ik ben er bij hoor! Kijk er enormmmm naar uit!!!

Dikke kus&knuf

• 14 Juli 2011 - 09:49

Renske:

Heel veel plezier nog de laatste uurtjes, geniet ervan!!! En Lau, als je terug en gewend bent en je vrienden&familie hebt kunnen zien en knuffelen, haha, moeten we maar een keertje afspreken, ook met de andere meiden erbij... xx Renske

• 14 Juli 2011 - 15:11

Bassie En Lee:

moppies!!

Geniet lekker van jullie laatste daagjes daar en wij wachten jullie met veel liefde op en gaan we de plannetjs hier verder voortzetten :)

See ya soon!

• 16 Juli 2011 - 22:04

Klarie:

Lieve globetrotters, Welkom in een herfstachtig Nederland. Grote overgang. Maar waarschijnlijk weer heel blij, om alle mensen waar je van houdt, weer terug te zien. Ontzettend veel ervaringen rijker. Slaap lekker bij. Groet en liefs, X :