Indrukwekkend! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nick en Lau - WaarBenJij.nu Indrukwekkend! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nick en Lau - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend!

Door: nickenlau

Blijf op de hoogte en volg Nick en Lau

14 April 2011 | Australië, Sydney

Aangezien we vlakbij ‘Sydney’ hadden overnacht hoefden we niet meer zo lang te rijden naar onze volgende slaapplaats. Achteraf gezien duurde het een stuk langer dan gepland, omdat het echt een crime was om de stad in te komen. Ten eerste was het super druk. Daarnaast hebben ze in Australië heel handig een driebaansweg door de stad, maar als je op de linker baan rijdt dan kan het zijn dat je ineens tegen een geparkeerde auto aan rijdt! Het gevolg is dat niemand gebruik maakt van de linkerbaan. In het begin van de middag kwamen we aan bij onze camping. We hadden een camping gevonden aan de rand van het ‘Lane Cove National Park’. Het groen was dus binnen handbereik! Ook lag vlakbij het caravanpark, op zo’n 10 minuten lopen, een treinstation. Binnen een half uurtje zaten we dus in downtown ‘Sydney’!
De 14e zijn we dan ook gelijk het centrum even gaan verkennen (lees: met een drankje op het terras, uitkijkend op dé brug, mensen gekeken!) Het infocentrum lag vlakbij de haven. Ook daar zijn we nog even naar binnen gelopen om te kijken wat er allemaal te doen is in ‘Sydney’. In het infocentrum hadden we een leuke walk gevonden welke kriskras door het centrum gaat. Je loopt echter niet via de hoofdstraten, maar doet alle kleine steegjes aan waar de meeste mensen voorbij lopen. Zo wordt er achtergrond informatie gegeven over welke gebouwen er hebben/nog (ge)staan. Je ziet duidelijk verschil tussen de oude gebouwen en de grote nieuwe wolkenkrabbers er omheen. Deze walk leek ons leuk om de stad de volgende dag een beetje te leren kennen. De historic walk duurde ongeveer 2uur en viel uiteindelijk toch een beetje tegen. De historische charme moest er toch teveel bij gedacht worden. Hierna zijn we doorgelopen naar het ‘Sydney Opera House’. We hadden gehoord dat je hier namelijk een tour kunt doen. Deze tour gaat over de geschiedenis van het gebouw, maar daarnaast wordt er ook wat verteld over de zalen die nu in gebruik zijn. Daar aangekomen zijn we in de rij gaan staan om kaartjes te kopen voor deze tour. Na even in de rij te hebben gestaan waren we aan de beurt. We wilden graag kaartjes hebben voor de volgende dag, maar de caissière wist ons te vertellen dat het de volgende dag gratis zou zijn! Dat klonk als muziek in de oren! Omdat het ‘World Heritage Day’ was, werden alle tours gratis aangeboden. Je kunt geen kaartjes bestellen, maar het principe ‘wie het eerste komt, wie het eerste maalt’ geldt. Die avond hebben we gelijk de wekker vroeg gezet. Om 07.00 zouden we opstaan, want de caissière had aangegeven dat het druk zou kunnen worden. Nou moeten we er bij vermelden, op de camping is het niet heel lastig om vroeg op de staan… Iedereen ligt namelijk al om 21.00 ’s avonds plat (gezellig!). Als je denkt dat je om 08.00 ’s ochtends de eerste bent onder de douche….denk dan nog maar een keer. Voordat je het weet ben je de derde in de wachtrij!
Dus zonder al te veel moeite de volgende dag vroeg opgestaan en verwachtingsvol richting het ‘Opera House’ gegaan. Onderweg daar naar toe hielden we (onbewust) nog een race met een lokale, die te laat voor haar tour was (en je kon toch niet vooraf boeken?)! Wij hadden de grootste lol, maar zij werd alleen maar bozer en bozer. Te grappig! (…misschien had je er bij moeten zijn). De rij bestond uit niet meer dan twee koppen, waardoor we snel aan de beurt waren. Een minuut later stonden we dan met ons gratis ticket, die normaal $35 per stuk waard is, in het operagebouw dat zo’n 1600 voorstellingen per jaar afhandelt! ‘Mel Gibson’ schijnt hier zelfs zijn carrière begonnen te zijn! Een half uur later begon de tour door het ‘Opera House’. Van ‘Neil’ kregen we allemaal een headset. Via deze earphones konden we ‘Neil’ perfect verstaan op onze toch door het meest besproken gebouw van Australië. Terwijl we ons waanden door de gangen van het bouwwerk, kregen we beelden te zien van de maker van dit meesterwerk: ‘Jørn Utzon’. In korte fragmenten, die op de betonnen facade van het operagebouw geprojecteerd werden, werd het tragische verhaal achter de bouw uiteengezet. In 1975 won ‘Utzon’ de ontwerpcompetitie voor het ontwerp van een nieuw operagebouw, gelegen op een unieke locatie. Verwacht werd dat het gebouw in drie jaar voltooid zou worden. Toen dit uiteindelijk zestien jaren werd, is ‘Utzon’ door politieke macht van het project gehaald. Men zegt dat hij de kans gekregen heeft om betrokken te blijven bij het project. Begrijpelijke trots en zijn beperkte inbreng heeft hem doen besluiten om het project en Australië voorgoed te verlaten. De bedenker van dit imposante gebouw heeft zijn meesterwerk dus nooit met eigen ogen gereed gezien! Jaren later heeft de organisatie achter ‘The Opera House’ de architect nog wel benaderd om hem de opdracht te geven het interieur van het gebouw te restylen. ‘Utzon’ wilde niet terug naar Australië komen (en kon het door zijn leeftijd ook niet meer) maar heeft de opdracht wel geaccepteerd en vanaf zijn eigen land gedeeltelijk uitgevoerd. Neil wist achteraf aan ons te vertellen dat de dochter van ‘Utzon’ na de dood van haar vader terug is gekeerd om het voltooide project te aanschouwen. Bij het zien van het bouwwerk en haar interieur barstte de vrouw in tranen uit. Zij wist natuurlijk als geen ander wat haar vader voor ogen had en hoe het er uiteindelijk uit is komen te zien. Tragisch, maar zeer interessante geschiedenis! De zoon van ‘Utzon’ is op dit moment verantwoordelijk voor de complete restyling van het interieur. Zo blijft het bouwwerk toch nog een beetje in handen van haar bedenker…
Naast de geschiedenis mochten we ook een kijkje nemen in de verschillende zalen. Vooral de aanblik van de ‘Concert Hall’ zal voor eeuwig op ons netvlies gebrand zijn. Wat een schitterende zaal is dat! De ovale ruimte is volledig gebouwd voor het creëren van de meest ultieme akoestiek die een artiest zich kan wensen. Het biedt plaats aan een 600-koppig koor (!) en is het thuis van het grootste orgel in de wereld met haar 10,154 pijpen! Je mond valt letterlijk open als je de zaal binnenloopt. Toen Neil vertelde welke artiesten hier weleens optreden, dan hoorde je ze gewoon spelen! Echt schitterend!
Al met al duurde de tour zo’n twee uur, waarna we nog een bezoek hebben gebracht aan het ‘National Museum’, waar we zowel Australische, Chinese en Europese kunst en fotografie hebben aanschouwd. Van meerdere reizigers (en tipgevers van huis uit) hadden we gehoord dat je de mooiste views van ‘Sydney’ hebt vanaf de ferry naar ‘Manly’. Deze 40 minuten durende trip door de baai van ‘Sydney’ is werkelijk een must-do voor iedereen die een bezoek brengt aan deze stad. Het uitzicht dat je hebt vanaf het water is werkelijk schitterend! Waar de hoeveelheid water steeds groter wordt, wordt de imposante skyline van ‘Sydney’ steeds kleiner, waarbij de ‘Harbour Bridge’ en het ‘Opera House’ tot op grote afstand te onderscheiden zijn. ‘Manly’ is een leuk strandplaatsje, overladen door surfers en koffiedrinkers. Hier hebben we nog een mooie natuurwandeling langs de kust gemaakt. De volgende dag was het best wel slecht weer en hebben we een bezoek gebracht aan de ‘State Library of NSW’. Dit gebouw is van binnen echt mooi! Het deed Lau denken aan de balzaal van ‘Belle & het Beest’ en die vergelijking was verre van verkeerd. Binnen één minuut waren we lid en hebben we wat zaken op internet geregeld en wat boeken gelezen.
De dagen in ‘Sydney’ waren echt heerlijk en Sydney is ook echt een top stad, maar de vergelijking met ‘Melbourne’ is voor ons snel gemaakt. Persoonlijk zouden wij dan kiezen voor laatstgenoemde om haar minder gehaaste sfeer, laagbouw, en ruimte. Misschien komt het ook omdat het ons aan Amsterdam deed denken, op centraal station (in Melbourne) had je ook de straatartiesten en de backpackers die met muziek maken hun ticket terug naar huis proberen te verdienen. ‘Sydney’ kwam op ons toch vooral heel zakelijk over (mensen rennen overal met hun koffie naar kantoor) en het centrum vol hoogbouw en vele taxi’s is toch wat benauwender dan het ‘rustige’ leven van het zuiden.
Morgen staan Katoomba en haar Blue Moutains op het programma…

De foto's zijn te vinden op:

• 29 April 2011 - 07:09

Mam(ster):

Hey daar,

Melbourne mag dan vriendelijker zijn, de foto's van de skyline van Sydney zijn werkelijk schitterend. En ik kan me jullie verbazing en bewondering over de concert hall al voorstellen aan de hand van de foto. Mooi hoor!! Wat hebben jullie weer veel nieuwe indrukken opgedaan zeg, te gek.

liefs en kus

• 29 April 2011 - 14:24

)mi En Opi:

Jullie voorkeur gaat uit naar Melbourne, maar waar is Sydney mee te vergelijken,zodat wij ons een beetje kunnen voorstellen wat er bedoeld word, wij reizen n.l. mee met jullie weet je. En hoe bevalt het de wereld te bereizen met het campertje. Wij starten Zondag en vandaar volgen wij jullie. houd de boel heel and be care please.Veel liefs en knuffels.
    Omi en Opi

• 29 April 2011 - 15:18

`pipa:

Hoi kids ,
    zouden jullie misschien even langs die kok willen gaan ,ze heeft niet gevraagd of ze mijn naam mocht gebruiken!!!!!

Wat een verschil met azie he.

Rijdt het niet vreemd aan de linkerkant? Het is wel weer een belevenis he? gr+knuf onnes