Arequipa in vogelvlucht - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Nick en Lau - WaarBenJij.nu Arequipa in vogelvlucht - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Nick en Lau - WaarBenJij.nu

Arequipa in vogelvlucht

Blijf op de hoogte en volg Nick en Lau

03 Augustus 2017 | Peru, Arequipa

De dag erna zouden we om 20:00u de bus pakken richting Arequipa, ons meest zuidelijke bestemming in Peru. De tocht zou in totaal zo'n 10 uur duren. Na de nachtbus avonturen in Azië waren we erg benieuwd hoe de Peruanen deze service invullen. Van de vele operators kozen we voor Cruz del Sur. Collega's van Nick hadden gezegd, dat op het moment dat we besloten om een bus te nemen, we wel het VIP-pakket moesten nemen. Een beetje comfort is toch wel lekker tijdens zo'n lange busreis. Zo gezegd zo gedaan. We boekten een Executive bus en een VIP-pakketje.
Een uur voor vertrek namen we vanuit ons hotel een taxi richting het busstation. De taxi was geboekt door het hotel, waardoor wij ervan uitgingen dat deze ook het juiste adres hadden doorgegeven. Na enkele wijken te zijn doorgereden, wilde de chauffeur toch even controleren of we naar het juiste adres reden. 'Terrapuerte stacion' zeiden we. Het gezicht van de taxichauffeur veranderde direct in een soort vraagteken. Een vorm die ons niet direct heel veel vertrouwen gaf. We gingen de verkeerde kant op!Een harde ruk aan het stuur, het net missen van enkele voetgangers op het zebrapad en het meenemen van een stoepje her en der, zorgde ervoor dat we uiteindelijk wel de juiste koers hadden ingezet. Ondanks dat de chauffeur heel relaxed was en onder het rijden meerdere Whatsappjes verstuurde, zaten wij op de achterbank van de Toyota met samengeknepen billetjes. Beter halen we wel onze bus! Enkele minuten later zagen we het busstation aan de horizon verschijnen. Nog 5 minuten voor de bus zou vertrekken en...een rood stoplicht. Groen en doorrijden tot aan de poort van het busstation. De chauffeur stond erop dat we voor de deur werden afgezet, maar ondertussen hadden we nog maar 1 minuut over. Lau duwde enkele soles in de handen van de beste man en Nick duwde alvast de deur open. Snel hingen we onze tassen om en raceden we naar de bagage-drop off. 2 minuten later zaten we in de bus. Pfff...gehaald, maar weer enkele jaartjes ouder. Toen we op adem waren gekomen, keken we eens rond in onze VIP-lounge. In onze haast hadden we plaatsgenomen op enorme ruime leren fauteuils die 160 graden konden kantelen. Voor ons hadden we ieder een apart LCD-scherm met films, series en games. Verder bezat de ruimte uitklapbare tafeltjes voor het inbegrepen 'diner' en hadden we een apart voetbankje. Hier kunnen de Aziaten nog wat van leren! Ineens werden die 10 uur in het vooruitzicht een stuk minder zwaar. Eens kijken welke film we gaan kijken...

Iets meer dan 10 uur later kwamen we aan in Arequipa. In deze stad blijven we 2 dagen. Vanuit hier willen we de Colca Canyon bezoeken. Een gebied, lijkend op de Grand Canyon, maar dan niet rood maar groen. Het gebied staat met name bekend om de aanwezigheid van de 'condors'. De Colca Canyon is het thuis voor deze grootste vogel ter wereld.
In Arequipa hadden we een leuk boutique hotel geboekt, welke een dakterras had. Vanaf dit terras had je een mooi overzicht over de stad. Na de tassen op onze kamers te hebben geplaatst, zijn we de stad ingegaan. De tour naar de Colca Canyon hadden we nog niet geboekt namelijk. Na de vierdaagse Salkantay-trekking hadden we geen zin om weer een meerdaagse trekking te doen. Daarom zijn we bij verschillende tour-operators even wat informatie gaan ophalen. Het liefst wilden we afdalen in de Colca Canyon, maar hiervoor had je tenminste 2 dagen en het liefst 3 dagen nodig. Dit gingen we niet doen. Daarnaast leek het ons leuk om met mountainbikes door de Canyon te reizen. Hier was helaas geen standaard-tour voor. Natuurlijk konden ze dit voor ons customizen, maar hier zat een hoog prijskaartje aan. Uiteindelijk hebben we een 1-daagse tour geboekt, waarmee je per bus (en waarschijnlijk 20 anderen) rond wordt gereden en op vaste plekken uitstapt voor foto's (Japanner-modus).
De volgende dag werden we om 04:00u opgehaald bij ons hotel. Wederom waren we de laatste die instapten. Aan het aanwezige gezelschap merkte je direct dat dit een ander type tour zou worden dan de Salkantay trekking. Naast ons, waren er met name ouderen aanwezig. Dit werd een seniorentripje met veel zitten en weinig ondernemen!
De reden dat we zo vroeg werden opgehaald is dat de Colca Canyon op zo'n 3 uur rijden vanaf Arequipa ligt. De stad is omringd door vulkanen, waarvan een enkele nog actief is. De bus moet dit vulkanisch landschap doorkruizen op de canyon te bereiken. Onderweg zouden we nog een stop maken om te ontbijten. Dit ontbijt was inbegrepen bij de tour, maar was niet om over naar huis te schrijven.
Aangekomen in de eetzaal stonden de kale broodjes en de thermoskannen al klaar. Verder was er alleen een klein bakje jam en boter aanwezig. Dit bakje moesten we met z'n allen delen. Je raadt het al, we hebben voor het ontbijt lauwe thee met een kaal broodje gegeten. Beste basis voor een dag touren! :-)
Na dit overmatige ontbijt zijn we weer in de bus gestapt en doorgereden naar de canyon. Paul, onze reisleider, legden in zowel het Peruaans als in het Engels uit hoe onze dag eruit zou zien. Tijdens zijn Engelse lessen had hij zich goed laten inspireren door de doorsnee-Amerikaan. De beste man vroeg namelijk regelmatig om een soort van bevestiging door na elke zin het woordje "Right!?" uit te spreken. In no-time zaten deze twee lange kaaskoppen melig in het toch al wat bejaarde busje. Dit ging me een tour worden!
Na een bezoek aan, een volgens Paul traditioneel (maar, vreemd, toch heel erg ingericht op toeristen) dorpje, bereikten we om 08:00u het uitkijkpunt voor de conders, Condor Mirador genaamd. Paul vertelde dat we hier zo vroeg waren (Right?!) omdat in de ochtend de condors verschijnen en vaak een showtje opvoeren voor hun toeschouwers (Right?!). Hij gaf aan dat, hoe vreemd ook, het net leek of ze gewend waren aan toeristen. Nou zo gek is dat niet beste Paul! Toen we aankwamen bij het uitkijkpunt, waren we niet de enige. Ik denk serieus dat elke busje met 4 wielen en een motor uit Arequipa hier stond geparkeerd! Man, wat een mensen! Eenmaal een plekje gevonden om te parkeren, kregen we van Mr. Right 50 minuten om de vogels te bekijken. Gezien Lau haar ervaring met het vooraan verschijnen in lange rijen, stonden we in no-time als eerste achter het hek, waarbij we een goed uitzicht hadden in de canyon. 08:00u werd 08:30u en nog steeds hadden we slechts een enkele vogel op geruime afstand zien vliegen. Was dit het?
We besloten uit de 'golden cirkel' te gaan en een klein stukje af te dalen via het naastliggende pad. Eenmaal beneden hadden we een goed zicht in de Canyon, welke echt schitterend was. Helaas waren er nagenoeg geen vogels. Uiteindelijk werd het 08:45u en moesten we eigenlijk weer de tocht naar boven ondernemen om op tijd bij de bus te zijn. We hadden ons nog niet omgedraaid of we hoorden een enorme "Ooohhhhhhhh" uit het publiek komen. Een vrouw naast ons ging nog een octaafje hoger met haar "Condor, condor, condor ohhhhh!". We keken in de richting waarnaar zij wees en uit de canyon kwamen 3 enorme vogels aanvliegen. Wow! Het werd tijd voor die uit de kluiten gewassen kanaries. We stonden inmiddels al even op ze te wachten. De vogels vlogen over ons heen en maakten een grote bocht, waarna ze opnieuw over het publiek vlogen. Bij hun volgende ronde werden ze vergezeld door nog een aantal condors, waardoor de lucht uiteindelijk vol was met die beesten. Ondanks dat het ontzettend toeristisch is, was het wel enorm gaaf om te zien. Ondertussen was het echter al bijna 09:00u en hadden we eigenlijk alweer in de bus moeten zitten. Getraind door onze Salkantay-trekking was het oplopen van deze berg een eitje en binnen een minuut waren we boven en gingen we op zoek naar onze witte bus, tussen al die andere witte bussen. Gelukkig was Paul al naar ons op zoek en duurde het niet lang voordat we weer op onze zetel zaten. Het was tijd om te gaan. We zouden richting de hot springs rijden en vervolgens op eigen kosten gaan lunchen, voordat we terugreden naar Arequipa. Onderdelen van de tour die wij niet echt konden waarderen. Je betaalt namelijk een entree om het reservaat van de Colca Canyon binnen te kunnen komen. Vervolgens blijven we daar 50 minuten (waarvan 5 minuten met vogels) en verlaten we het natuurgebied weer om met onze gehele bus in een hot spring te gaan dobberen. Wij hebben dan ook bedankt voor de hot springs (ook daar moest entree betaald worden) en zijn lekker langs een watertje gaan relaxen tot onze seniorengroep gerimpeld terugkwam. Na de lunch stapten we weer in de bus en reden we in 3 uur naar Arequipa.
Ondanks dat we de condors hebben gezien, raden we iedereen aan om te gaan voor een meerdaagse tour (evt in combinatie met fietsen) aangezien je dan veel verder de canyon ingaat. Je kunt dan mooie trekkingen maken en zelfs overnachten in de canyon. Deze ervaring is veel meer waard, dan deze 1-daagse seniorentrip. Achja, al doende leert men. Eenmaal terug in Arequipa hebben we heerlijk gegeten en nog enkele zaken voor de rest van de reis geregeld. Morgen reizen we richting Lima, waarbij we een tussenstop maken in Paracas. Dit kustplaatsje, op zo'n 4 uur rijden van de hoofdstad, geeft toegang tot Islas Ballestas. Een eilandengroep voor de kust waar o.a. zeeleeuwen en pinguïns verblijven. Hopelijk hebben we hier meer geluk dan met de condors!

• 13 Augustus 2017 - 08:09

Anja:

Hahahahihihi, wat een ervaring moet dit zijn geweest.......een uitstapje met bejaarden....
    Zelfs ik, als bejaarde, vind het verschrikkelijk als je met z'n allen een kwartier de tijd krijgt en dan weer moet hollen naar het volgende.... Gelukkig voor jullie zijn er nog wel wat van deze enorme vogels te zien geweest! Kijk al uit naar de volgende belevenissen. Mooie reis verder. Kuzzzz

• 13 Augustus 2017 - 18:15

Jolande:

Ik zie jullie al zitten tussen de senioren. Nou ja missers moeten er ook soms tussen zitten. Ben reuze benieuwd naar foto,s als ik zo de verhalen lees. Moet prachtig zijn. Op naar het volgende avontuur.

• 14 Augustus 2017 - 20:08

Ingrd:

Haha een bus met oudjes en dan condors kijken binnen een uur. Snap dat dit niet is wat jullie normaal zouden plannen maar je hebt de enorme vogels wel gezien!!
    Hopelijk meer succes met de walvissen. Dikke knuffel X

• 14 Augustus 2017 - 20:22

Pipa:

Wat een bijzondere uitstapje?De volgende keer dan ook niet zeuren als je met je moeder en ikke een dagje naar artis ga.